bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Vierde fietsdag Tha Ton

Het eten van gisteravond was weer geweldig!!
We kregen eerst een gefrituurd mandje met daarin een mengsel van kip, groente en cashewnoten in een zoetzure saus en daarna geroosterde eendeborst.
Vanmorgen werden we naar een aparte bungalow verwezen voor het ontbijt; dit was prima maar niet bijzonder Geroosterde broodjes met wat jam een klein bakje yoghurt en koffie. We wilde net naar de fiets gaan en toen kregen we allebei een enorm bord met roerei, worstjes en spek.  Het stond ons  allebei tegen.  Ik heb een paar hapjes genomen maar het is zo lastig om dit te laten staan. Het wordt zo vriendelijk met veel liefde, buiginkjes enz gebracht... daarna bracht de aardige jongen ons ook nog een groot bord met schoongemaakt fruit. We hebben van de lege yoghurtbekertjes gebruik gemaakt om daar stikkend van de lach wat van het roerei in te proppen. Een ware mister Bean aktie.  Die bakjes hebben we in de prullenbak gedaan zodat het leek of we er best wat van gegeten hadden. We hebben ze enorm bedankt voor alle goede zorgen en zijn rod 8 uur op pad gegaan.  De route is echt bijzonder mooi! Kleine weggetjes door kleine dorpjes.  En iedereen die we tegenkomen zwaait enthousiast.  Zelf de mensen op de rijstvelden stoppen met plukken en komen vragen waar we vandaan komen.  Ook vanuit de auto’s wordt er gezwaaid en getoeterd.  Het is wel heel erg vriendelijk en gezellig!!  Met recht het land van de glimlach!Om zo door de dorpjes te fietsen krijg je wel een aardig beeld van hoe het hier allemaal leeft;  de huizen stellen werkelijk niets voor.  Er zijn onnoemelijk veel winkeltjes, markten , kraampjes en eetkraampjes.  het is niet  te geloven dat die naast elkaar kunnen bestaan!  In en om huis is het een gigantische rommel   En dan zie je tussendoor heel veel prachtige tempels.  Zeer verzorgd en kleurrijk.  Een bizar contrast.  Ik moet enorm plassen en we staan voor een winkeltje met wat kleding. Ik koop voor de grap een bloese-jurkje en vraag of ik even naar het toilet mag.  Stom verbaasd ben ik als ik haar woning met blinkende glimmende tegels  binnenkom! Geen stofje geen vuiltje alles blinkend schoon.. overal zijn de toiletten trouwens prima!  Ook al is de locatie nog zo krakkemikkig , het toilet is schoon en allemaal hebben ze een slang met douche kop ernaast hangen. Grote bakken water met emmertjes ernaast om de boel schoon te spoelen.  Ik ben nog geen vies toilet tegen gekomen.  Voor alleen plassen is er vaak een hurk toilet: dat is minder ... We eten onderweg weer een noodle soup.  Dat is een goed gerecht voor onderweg, lekker zout en voedzaam. Dat smaakte weer heerlijk en was een beetje aan de pittige kant.  Ik krijg een uur daarna weer uitslag op mijn benen en armen.  Ik heb dit nu drie keer na het eten van noodle soup gehad.  Mijn huid is opgezwollen en warm/rood maar gelukkig jeukt het niet!  Maar voorlopig maar geen noodle soup voor mij, helaas!!
We rijden door naar Ban Thon waar we morgen de boot zullen nemen naar Chiang Rai. De route van vandaag is redelijk vlak en loopt over het geheel iets af dus we maken aardig wat kilometers.  Ook de temperatuur lijkt iets gunstiger en het is vanaf een uur of twaalf bewolkt! Voor hier  perfect fietsweer.  Na 75 kilometer en om 14.00 zijn we bij ons overnachtingsadres wat een heerlijk paradijsje is met zwembad.  En ook onze was wordt weer gedaan! Vakantie!!  Lekker lui lezen bij het zwembad en genieten van de mooie tuin met bloemen en vogels en hele grote vlinders!
We hopen morgen met de public boot mee te kunnen varen. Die gaat om 12.30. Dus we kunnen morgen uitslapen!! De man van het hotel hier zal voor ons informeren of we meekunnen. De boot vertrekt alleen als er meer dan vier passagiers zijn.  De tocht duurt vier uur.  Indien die boot niet gaat kunnen we met een wat duurdere privé boot. We varen dan naar Chiang Rai, inmiddels wereld beroemd door e jongens die daar vast zaten in de grot!

Derde fietsdag. Chai Prakan

Onderwerp: Derde fietsdag naar Chai Prakkan

Ik stond vanmorgen gelukkig weer kip-lekker op.
We hebben besloten om, gezien de zwaarte van gister, de route wat aan te passen. We gaan het eerste stuk over de grote weg. En dat is een prima weg zonder al te veel verkeer. De eerste paar uur van de dag is het bewolkt evengoed flink warm maar goed te doen
We rijden deze verkorte route omdat het niet aantrekkelijk is om bij Chiang Dao Hill te overnachten. Het boekje gaf al aan dat dit een zeer brak hotel was en ze twijfelde of het nog zou bestaan. Aangeraden werd in een eigen lakenzak te slapen. Ik heb nog even de recensies gelezen en die zijn gruwelijk. Kakkerlakken, vieze kamers smerig sanitair... kortom dit willen we vermijden en de enige optie is dan ruim 20 km door te fietsen met een behoorlijk lange klim. Als we het beruchte “ hotel” passeren blijkt het inderdaad een puinhoop. Kapotte ramen en deuren en het ziet er verlaten en onbewoonbaar uit! Goed dat we gewaarschuwd zijn. En dan blijkt daarna inderdaad de klim heel erg lang en zwaar. Niet zo zeer wat stijging betreft maar wel de lengte totaal 7 km.
Daarna dalen we 13 km af. Tijdens de daling besluiten we om even iets te drinken. We komen bij een My-Coffee en daar ontmoetten we een paar fietsers uit de USA. We worden hartelijk verwelkomd door ze! Ook zij komen uit Chiang Mai en reizen door naar Laos. Zij doen echter alleen de snelwegen, de verkorte route.
Het is het eerste stel fietsers met bepakking die wij tegenkomen en dat blijkt voor hun ook zo te zijn. We worden op de selfie-film gezet door ze met de opmerking “ and heer are our one and only bikingfriends we met, coming from Holland” Zij hebben hier fietsen gekocht die 1/4 kosten van wat ze in de USA zouden kosten. Deze verkopen ze weer of nemen ze in het vliegtuig mee terug.
Zij overnachten in hostels waar je regelmatig op een slaapzalen slaapt met gedeelde douche enz. Gezien de prijzen die ze hier vragen voor een overnachting zouden wij daar niet voor kiezen.
We gaan weer verder, we fietsen een stuk met elkaar en vervolgens gaan zij linksaf en wij rechtdoor.
Dan komen er wat donkere wolken aan. We besluiten om de regenschoenen aan te doen met de rubber manchetten daarboven. Verdere regenkleding is absoluut niet nodig. We stoppen bij een kraampje langs de kant van de weg omdat het ineens begint te plenzen. De eerste regen voor ons in Thailand. We worden weer hartelijk verwelkomd!! Ze bekijken de fietsen uitgebreid. Er worden daar, zoals bij zoveel kraampjes, allerlei gerechtjes gemaakt. En alles wat gekookt of gefrituurd is kun je veilig eten.. Ze komen ook vaak, heel lief en met veel buiginkjes, meteen met een paar glazen water aan met ijsblokjes maar dat moet je niet drinken. Dat gooien we telkens stiekem leeg. We eten daar een noodle-soup met wat onbestemde witte vlezige balletjes er in en wat gebakken banaan. Het smaakt prima. Er is daar ook een schattig klein meisje van ongeveer 5 jaar en ze vertelden trots dat die ook al kon fietsen! Wij hebben het filmpje van Floor laten zien die naast opa fietste in de duinen in Heemskerk en het filmpje van Roos die sinds vorige week zonder zij-wielen kan fietsen.
Ik heb wat kleine blikjes met kleurpotloodjes mee met een puntenslijper. Ik geef het meisje er een. Zeer verguld en verlegen gaat ze er weer mee zitten. Dan begint de zon weer te schijnen en is het meteen weer flink warm. We stappen weer op de fiets en rijden nog een klein stukje en gaan dan op zoek naar een overnachtingsplek. We zien aan de overkant van de weg weer de Amerikanen zitten die de route waarschijnlijk toch gewijzigd hebben We hadden een fraaie overnachting op het oog met een zwembad. Toen we daar aankwamen bleek het zwembad niet te kunnen worden gebruikt. We mochten de kamer wel voor de helft van de prijs hebben inclusief ontbijt. Het is weer voor een spotprijs; een prachtig schone mooie kamer op een mooi resort met een hele mooie tuin eromheen. In die tuin staan weer allemaal kleine huisjes waar je kunt overnachten. Ik heb de was gedaan en Ar heeft de fietsen weer schoongemaakt en geolied. De route voor morgen ziet er niet zo zwaar uit. Wel wat heuvels maar goed te doen denken wij. We hopen morgen in de buurt van Tha Ton te komen want de dag daarna vertrekt daar om 12.30 een boot waar we hopelijk mee kunnen varen. Soms is de rivier niet diep genoeg en moet je er af en toe uit en stukje lopen... het wordt weer spannend, hoewel we niet vrezen zo aan het einde van het regen seizoen, dat er te kort water zal staan in de rivier. We komen dan uiteindelijk uit in de buurt van Chiang Rai.

Tweede dag naar Ban Tham -Chiang Dao-

7 uur vanmorgen hadden we het ontbijt. Onze kleding was keurig gewassen.
We zijn eerst langs de supermarkt gereden, de 7/23 (Seven eleven)om daar tandpasta te kopen en daar konden we ook makkelijk de telefoon opwaarderen want die is wonder boven wonder alweer door het tegoed heen, ik snap er niets van.
De tandpasta ging vlot en was geen probleem maar de telefoon opwaarderen....drama.
De medewerkers van 7/23 snapten er werkelijk geen bal van, terwijl ze wel de opwaardeerkaartjes verkopen.
Alles was in het Thais en voor ons dus niet te begrijpen. Uiteindelijk was er een vriendelijke engels sprekende student die wel wilde helpen. Ik moest van hem een app downloaden en dan zou het Apple tje eggje zijn... de App was van Treu mobile the wallet. Het duurde meer dan een half uur om te downloaden Ik moest een account aan maken, en dat duurde en duurde, inmiddels stonden we daar bijna een uur. Toen moest ik mijn paspoortnummer invoeren. Nou dat leek mij onnodig en ik heb de student heel erg bedankt en toen zijn we maar weer op de fiets gestapt. Na 2km kom ik erachter dat ik mijn bril niet op heb. We zijn even gestopt en ik heb in het stuurtasje gekeken, maar helaas geen bril. Er zat niks anders op dan om te draaien en terug naar 7/23. Daar ging onze ochtend met vroeg opstaan..Daar aangekomen is Ar naar binnen gegaan en werd meteen naar de hoek met nieuwe brillen gestuurd. Ik bleef buiten wachten en zag toen mijn bril op het achtertasje liggen. Hoe het heeft kunnen bestaan dat die er niet afgevallen was snappen we nu nog niet. Ik riep naar Ar dat ik hem had. Hij kwam buiten en zei: “Ik geloof dat ik nu eerst even tot 25 moet tellen” nou dat is gelukkig gelukt ;) 1e relatietest goed doorstaan !!
We begonnen aan de route. Het zat totaal niet in mijn hoofd om mijn kilometerteller stop te zetten toen we terug moesten keren naar de winkel, dus de route uit het boekje wordt al lastiger te volgen. Maar goed de navigatie op de telefoon werkt super goed, dus dat scheelt al een heel stuk. Je kunt echter niet zonder de aanwijzingen uit het boekje.
Na een kilometer of 15 beginnen we aan een klim. En hoppakee meteen 15 %. De eerste lukt net en de tweede berg moet ik afstappen. Bloedgeslagen heet en totaal buiten adem. Dit belooft wat te worden vandaag....
We ploeteren nog een kilometer of 5 door maar het is niet te doen. Dus we proberen een lift te krijgen; er rijden hier veel pick up auto’s. De eerste 10 zwaaien alleen en doen niets maar nummer 11 stopt!! Wat ben ik blij zeg! Ar haalt de tassen van de fiets en legt de fietsen met een tas ertussen in de laadbak en kruipt daar zelf ook in. Ik ga naast de bestuurder zitten die eerst een plastic stoel en een weegschaal moet optillen zodat ik erbij kan. Het is een enorme bende in de oude auto maar dat kan ons niks schelen. We rijden nog een paar hele fikse bergen op en vervolgens gebaart de man dat hij linksaf moet en wij rechtdoor....maar hij kijkt me aan, schud zijn hoofd, zet de auto in de versnelling en rijdt verder!! Wat superfijn zeg!! De bergen daarna zijn ondoenlijk om vandaag te doen. Hij stopt zelfs af en toe zodat we een foto kunnen nemen. Er is echt een heel mooi uitzicht, we rijden in een soort jungle met enorme bomen en struiken. Ook rijden we langs theestruiken, die ruiken heerlijk en langs velden met koffiestruiken. We horen krekels en allerlei andere jungle geluiden. En dat is gewoon hartstikke luid!!
Op de top van de berg bij een tempel stop de man. We bedanken hem een betalen hem wat. Hij wil dat absoluut niet aannemen, maar wij staan erop. We zijn zo enorm geholpen met zijn lift!!! We hebben meteen de verloren van vanmorgen ingelopen.
De rest van de tocht is heuvelachtig met af en toe nog best een klim erbij.
We komen in de buurt van Ban Cho Lae, onze overnachtingsplaats. Ik voel me niet meer helemaal top! Ik geloof dat de warmte mij even te veel wordt! Ik ben misselijk en draaierig en moet even afstappen. We gaan gauw opzoek naar een tentje waar we even iets kunnen drinken. Gelukkig is dat niet ver weg. Ar koelt me met water en legt een koel flesje water uit de koeling in mijn nek. Vele zullen het niet begrijpen maar ik denk op te knappen van warme cappuccino!! En dat lukt een beetje.
Ik drink nog wat water en we eten een ijsje.
Langzaam voel ik me weer wat opknappen.. Het is best een redelijke plaats en er is ook een winkeltje met mobiele telefoons. We besluiten daar te kijken of de telefoon opgewaardeerd kan worden. Het blijkt een idioot moeilijk gedoe te zijn. De winkelier is een kwartier aan het puzzelen tot ik op het idee kom om gewoon een nieuwe simkaart te nemen vn een andere provider. Ik heb op het vliegveld 850 Bath betaald en dit was na 3 dagen op. Voor de nieuwe kaart betaal ik maar 160 en de man beloofd dat ik hier meer dan genoeg aan heb. En anders mogen we terug komen...
We komen aan in het hotel om ong 14.00 uur. We hebben dan toch al te al bijna 45 kilometer gefietst. Het is een heel erg fraai resort met een schitterende tuin en een heerlijk zwembad!! Enorm luxe met kleine huisjes met rieten daken als slaapgelegenheid en met mooie badkamer. Niet te geloven voor 25,- met ontbijt voor ons beiden.
We duiken meteen het zwembad in.. het scheelt niet veel of je hoorde het sissen! We hebben hier ook gegeten en zitten een beetje te puzzelen over de rit van morgen. Dat is een beetje heuvelachtig en je komt uit bij een zeer krakkemikkig hotel waar de beschrijving in het boekje al aangeeft dat ze twijfelen of dit nu nog zal bestaan. Het is zo brak en niet schoon dat er in iedergeval wordt aangeraden om in je eigen lakenzak te slapen. Dat klinkt niet aantrekkelijk. De weg is ook gedeeltelijk onverhard. Het eerstvolgende hotel is dan ruim 20 kilometer verderop maar ook dat is een pittige berg. Gezien de ervaring van vandaag gaan we de route wat aanpassen en gaan we over de grote weg. Het risico is een beetje te groot. Ik voel me heel veel beter maar nog niet helemaal goed. Mochten we morgen in de problemen komen kunnen we op die weg makkelijk vervoer regelen.

Eerste fietsdag naar Ban Cho Lae

We stonden vandaag vroeg op om zodoende zoveel mogelijk in de ochtend te fietsen.
Eerst moesten we de stad uit komen. De beschrijving van de route samen met de navigatie werkt erg goed.
De beschrijving wordt op de kilometer nauwkeurig aangegeven maar ik merk dat mijn kilometerteller niet helemaal synchroon loopt met de beschrijving en dat is wat lastig. Vanavond maar even goed puzzelen of deze goed staat met onze banden maat. We hadden bij de fietsen maker gevraagd of hij alle batterijen wilde vervangen en de km tellers goed wilde afstellen. Het scheelt niet heel erg veel maar over de hele dag van ong 57 km scheelt het 3 km.
Maar de beschrijving loopt dan niet meer gelijk en dat is lastig.
We vertrokken vroeg uit Chiang Mai waar het al een drukke bedoening was met markten en allerlei straat eet-kraampjes, de een na de ander. Het is niet te geloven dat die allemaal naast elkaar kunnen bestaan.
We rijden langs verschillende tempels die allemaal even mooi zijn. Chiang Mai is een grote stad met heel veel bijzondere markten, enorm veel tempels en dat wordt afgewisseld met oude rommelige woningen. Na Chiang Mai rijden we langs de rijstvelden en de koffie en thee plantages. Het is inmiddels al behoorlijk warm en de straaltjes zweet lopen al van me af. De mensen op het land zijn hard aan het werk. Met puntige rieten hoeden op en van top tot teen gekleed staan ze gebogen in de volle zon te werken. Allemaal handwerk; er komt geen machine aan te pas.
We drinken wat bij een kraampje langs de weg en omdat we enorm zweten zitten we om 10.30 smorgens al aan de pittige noodle soep. Ar vindt dat wat minder maar ik vindt het een prima gerechtje! De Thai eet dit zelfs als ontbijt. Rond een uur of 12 krijgen we de eerste klim voor onze kiezen. Nog geen grote klim maar in deze hitte is alles driedubbel zwaar.
Ar vindt dat we geen schouderklopje verdienen om deze klim op het heetst van de dag te plannen. Het is gruwelijk warm. Zo warm dat je bijna blij bent dat je in de schaduw van de electriciteiskabels kunt fietsen: die hangen hier als bossen spaghetti langs de wegen. We drinken liters en liters water.
We stoppen na de klim bij een klein restaurantje. Ze hebben er echt goede koffie en cappuccino. Het zijn bijzonder vriendelijke mensen en ze willen graag een foto van ons maken. En wij nemen een foto van oma die chilipepers zit te pellen. Ze is 85 maar ziet er uit als 185. Ze begint meteen gezellig in het Thais te praten en lacht naar ons met alleen nog twee hoektanden! De dochter blijkt een zus te hebben die in Den Haag woont. We rijden daarna nog een kilometer of 6 en zijn dan bij het overnachtingsadres. Het is dan half twee.
Het is een soort jungle achtig parkje met een stuk of 10 kleine vakantie huisjes en in het midden een zwembad. Het ziet er prachtig uit. De mevrouw , Naen, wil onze was wel doen en gaat vanavond voor ons koken. We mochten kiezen Zwitsers gerecht of Thais. Ar heeft voor de wienerschnitzel met patat gekozen en ik voor de Beef met champignons. De man van Naen is een Zwitser die als hobby tuinieren heeft en dat is te zien!! We gaan verder lekker zwemmen en lui doen!. We hebben een klein huisje tot onze beschikking met een balkon. Het uitzicht is erg mooi, we kijken uit op een riviertje en savonds horen we enorm veel krekels. Het is hier binnen een half uur helemaal donker.

Tweede dag Chiang Mai

We hebben gisteravond heel bijzonder gegeten. Dit restaurant hadden we uitgezocht via tripadvisor en het was ronduit geweldig!! Eerst met de tuktuk daar naar toe gereden en dat was al erg leuk! Meteen sightseeing! Het is een hele oude stad met een bijzondere muur daaromheen. De muur heeft 4 poorten die vroeger allemaal een bijzondere functie hadden. Het waren poorten met wachttorens. Door de westelijke poort mochten alleen de inwoners van Chiang mai, door de zuidelijke poort de doorreizende mensen, door de noordelijke poort mochten de handelaren en de toeristen en de oostelijke was voor de Koning. ( het zou zomaar kunnen dat ik er een paar door elkaar haal...correctie volgt ooit) binnen de muren is de oude binnenstad en rondom de oude binnenstad is er enorm veel gebouwd de stad is vele vele malen groter geworden en er wonen nu zo een 2,5 miljoen mensen. De tuktuk chauffeur sjeest overal behendig langs en dropt ons voor 200 bath bij het hotel dit is omgerekend 5 euro. Terug zijn we met een “ gewone “ taxi gegaan een mooie luxe auto en daar betaalden we 60 bath voor 1,50. Het eten was zeer bijzonder. Elk bordje en schaaltje wat opgediend werd zag er uit als een schilderijtje! En het was meer dan heerlijk!

We hebben allebei prima geslapen en werden vanmorgen om 8.30 wakker. We zijn gaan ontbijten. Dat was een zeer uitgebreid buffet maar voor ons als Hollanders wel bijzonder; Nasi, noodles, gewokte groenten en alles behoorlijk pittig. Gelukkig ook een paar geroosterde boterhammen en er stond een kok om allerlei eieren te bereiden.

Naast de receptie van het hotel zat een dame die info over de omgeving kon geven en waar je tevens excursies kon boeken. Ze raadde ons twee plaatsen aan waar we makkelijk naar toe konden fietsen. De eerste was een Tempel en de tweede de Royal Garden. We hadden. Zelf de bedoeling om naar het dorp van de longnecks, het volk met de lange nekken waar allemaal ringen om zitten, te gaan fietsen en naar een andere tempel. Zij raadde ons dat af omdat dat wel een hele pittige tocht zou gaan worden. Dat zagen we niet zo zitten op de eerste dag; het is werkelijk smoorheet en klam hier! Ze adviseerde wel om einde van de dag een andere tempel te bezoeken met een gids. Die excursie hadden we geboekt en die duurde van 17.00 uur tot 21.00 uur. Met een bus en niet veel lopen en de trappen bij de tempel konden ook per kabelbaan gedaan worden.

De fietstocht van vandaag was leuk om te doen. De stad heeft heel veel oude rommelige straten en ook af en toe hele luxe buurten. Het tempel complex was bijzonder. Wel redelijk vergane glorie en heel jammer dat er totaal geen uitleg in het engels werd gegeven. We zijn doorgereden naar de Royal Garden maar dat was toch wat verder dan we dachten. Zeker met deze temperatuur. We wilden liever nog even zwemmen bij het hotel voor we aan de excursie zouden beginnen. We besloten terug naar het hotel te fietsen. Het was echt flink warm. En Ar zag er evengoed nog redelijk koel uit, natuurlijk ook wel flink nat van het zweet, maar ik zie er werkelijk uit als een soort oververhitte inductie kookplaat!! De straaltjes lopen van me af! Op de fiets vang je wel wat wind maar dat voelt als een warme föhn. Onderweg hebben we gelunched bij Dad’s Antique, een bijzonder goed en uitgebreid restaurant en heerlijke koffie!! Je kon binnen zitten waar het heerlijk koel was door de airco, maar dat leek ons geen goed idee.

Nadat we gezwommen hadden werden we opgehaald door Phio , de man die de excursie leiddde. Hij had zijn nichtje als chauffeur mee en die reed zeer soepel door het drukke verkeer. Er gingen nog twee goed gevulde Amerikaanse dames mee en zo vertrokken we naar de eerste tempel de Wat Pha lad. We moesten een best lange trap beklimmen..de weg naar de hemel. En wie kwamen we tegen in de hemel??? Jenna!!! Er liep een vrolijk beagletje rond te rennen! Wat een warm welkom in de hemel! De tempel was een onderdeel van de plaats waar monniken leefden. Boeddhisten. Een groot gedeelte lag onder de grond in tunnels. Heel bijzonder. De uitleg van Phio was in een soort Thenglish een combinatie van Thais en Engels. Je moest geconcentreerd luisteren om het te kunnen volgen. We hadden een schitterend mooi uitzicht over Chiang mai. Het was al donker dus de stad was prachtig verlicht en je kon de oude ommuurde binnenstad mooi onderscheidden van de rest. Na deze Tempel gingen we weer in het busje en klommen naar 1685 meter om daar de Wat Prathat Doi Suthep tempel te bezoeken. Dat was een hele bijzondere ervaring! We zijn met de kabelbaan omhoog gegaan. Wat een pracht en een symboliek!! We hebben van alles zeer uitgebreid uitgelegd gekregen. Over het Boeddhisme en alle rituelen. Er hangen heel veel klokken, hele grote 80 in totaal en honderden, misschien wel duizenden kleine klokjes Te veel om aan dit toch al lange verhaal toe te voegen. Het was 20.25 en Phio zei dat we zo een bijzonder moment gingen mee maken. We waren trouwens zo ongeveer de enige bezoekers nog in de tempel; de meesten gaan overdag en dan is het er echt erg druk. Om half negen zou het gaan waaien en dan hoorde je alle klokjes Klingelen. Dat gebeurt alleen op deze berg en elke avond om half negen tot ongeveer 23.00 uur. En opeens hoorden we zachtjes het gerinkel!! Dat werd langzaamaan luider naarmate het meer begon te waaien. Een sprookje!!! Zo bijzonder! Phio de gids was wel erg uitgebreid met vertellen waardoor we helaas de laatste kabelbaan naar beneden mistte. Dat was echt balen want toen moesten we 360 treden naar beneden. Ik heb werkelijk moeten ploeteren met mijn krukken, we hadden geen keus. We hebben daarna op de avondmarkt gauw wat street-food gegeten; een heerlijke gerecht met gebakken vlees groenten en rijst. Niet te heet; not spicy zeggen we iedere keer. En dit eten was echt goed en lekker en zo eet je hier vaan omgerekend 1 euro per persoon!

Het was een bijzondere dag die we goed benut hebben. Morgen beginnen we aan de fietsroute! We hebben de wekker op 6.30 gezet!

Nog een vervolg op het bezoek aan de tempel

Bij de tempels waren enorm veel honden. Die worden door de bewoners uit de omgeving expres bij de tempel achtergelaten omdat ze weten dat ze daar een goed leven zullen hebben. De boeddhisten zijn lief voor ze en er is genoeg te eten voor ze! We liepen op blote voeten door de tempel en hier en daar schoten de muizen voorbij!!! Het getuigt van respect als je rond de tempel loopt met de klok mee en drie rondjes loopt. Bij de hoofdtempel zijn twee paden gemaakt. De buitenste is voor iedereen en de binnenste alleen voor mannen. Ik vroeg de gids waarom dat was. De uitleg was dat vrouwen niet altijd rein waren en ze zouden tijdens de menstruatie periode de boel kunnen bevuilen .. monnik worden vergt enorm veel van een mens en daarom is het voorbehouden aan de mannen. Ook vrouwen mogen monnik worden ,die krijgen dan een aangepast leerschema met minder strenge regels. Voor de mannen zijn er 375 regels en ze moeten gedurende 10 een celibatair leven leiden Het is een bijzonder mooi geloof. Je mediteert meerdere malen per dag voor de rust in je hoofd wat ook je lichaam ten goede komt. Ze lopen dan heen en weer en denken alleen aan hun voet die de aarde raakt. Of ze zitten in een Lotus houding met de handen gevouwen en denken alleen aan de handen. Als je iets hoort wat niet goed is laat je dat weg uit je hoofd alsof je het nooit gehoord hebt. Je laat alleen het goede toe. En zo doe je dat met al je 5 zintuigen.. Bij de grote tempel was alles goud kleurig waarbij er echt goud door de verf gemend werd. Er stond achter een glazen deur een massief gouden en een massief zilveren boeddha . Veel mensen sponseren de tempels en deze laatste die wij bezochten was een van de vele tempels die door de koning gesponsord wordt. Je kunt er tegen betaling je as in een soort mausoleum laten plaatsen. Dat mag iedereen doen die volgens het boeddhisme geleefd heeft. We zagen er ook de as van een Nederlander en van twee Belgen allemaal met foto en data. In een van de gebouwen werd er gebeden. 1 van de monniken had een iPhone aan staan en filmde alles. Een raar gezicht bij zo een traditioneel gebeuren. De gids vertelde dat dat allemaal prima werd gevonden want het werd ten goede gebruikt. De mensen die niet naar de dienst konden komen konden het live volgen. De witte olifant is heilig. Je moet twee giften krijgen om de tempel te bouwen. De witte olifant droeg de giften en waar hij ze neer gooide werd de tempel gebouwd. Ook de as van de olifant stond er in een grote urn .

Chiang Mai

De reis hebben we achter de rug!! Het verliep allemaal prima. Vanaf Singapore vlogen we na twee uur wachten door naar Chiang Mai, een vlucht van nog eens drie uur De ruimbagage en de fietsen waren doorgelabeld dus daar hadden we tijdens de overstap geen omkijken naar.
We zaten in het vliegtuig naast een man uit Singapore die, hoe wonderlijk, vanuit Singapore naar Chiang Mai reisde om daar het toerisme en met name het fietsen beter op de kaart te zetten en aantrekkelijker te maken. Hij had gister met de minister in Singapore vergaderd. Ze zijn daar al ruim twee jaar mee bezig. Daarnaast zet hij zich voornamelijk in voor het veiliger maken van het fietsen! Was zelf ook fervent fietser en had onlangs een customized fiets laten maken. Trots kregen we allerlei foto’s te zien Kortom gespreksstof genoeg en zijn kaartje met daarbij de uitnodiging om vooral eens te komen logeren!!

We hebben eerst snel een simkaart voor de telefoon geregeld.
De taxichauffeur stond al keurig met een bordje omhoog gestoken op ons te wachten. Binnen 5 minuten reden we naar het Chiang Mai Gate hotel. Een redelijk goed en het belangrijkste, een schoon! hotel.
Na de lange reis van in totaal 23 uur kwamen we aardig kapot aan.
We mochten de fietsen in een afgesloten ruimte neerzetten en zagen daar meerdere fietsdozen. Deze mochten de reizigers laten staan en kunnen ze later weer voor de terugreis gebruiken. Wij vliegen echter vanuit Laos, Luang Prabang, terug. Hopelijk hebben reizigers daar ook dozen achter gelaten die ze zelf niet meer voor de terugreis gebruiken.
Het hotel heeft ook een klein zwembad. Later op de middag besloten we eerst de fietsen inelkaar te zetten en daarna even te gaan zwemmen. Toen een van de medewerkers ons hielp de fietsen weer in de afgesloten ruimte te zetten vroeg hij wat we van plan waren. Hij luisterde geïnteresseerd en met ongeloof. Toen hij weg liep sprak hij met een collega en ze lagen dubbel van het lachen. Ik vroeg of ze lachten om die zotte Hollanders met hun dwaze plan bij deze temperatuur; en ja hoor , dat was het, ze snapten niet dat je dit voor je lol doet!
Na het zwemmen hebben we onze stramme spieren laten masseren. Dat kun je overal en bij elk hotel laten doen.
We gaan vanavond met een tuktuk naar een restaurant wat ik via TripAdvisor heb gevonden, dus Ria, we maken er meteen gebruik van!! Het ziet er veel belovend uit!
Voor morgen heb ik geprobeerd om een gids te regelen die met ons een korte tour wil fietsen langs de mooiste bezienswaardigheden hier in de omgeving. We zijn benieuwd of dat lukt. Eerst maar hopelijk een goede nacht slapen en kijken hoe we ons door het tijdsverschil van 5 uur slaan.

Vertrek

We zijn vanmorgen opgehaald door de Taxi van A9 . De chauffeur moest wel even moest slikken toen hij de grootte van de fietsdozen zag; deze waren toch iets groter dan werd aangenomen. Ik had, gezien de ervaring van vorig jaar, toch nog even gebeld en het zou totaal geen probleem zijn...maar wij vervoeren onze fietsen in extra grote Koga-dozen zodat we niet de voorwielen eruit te hoeven halen. Daar was toch niet helemaal rekening mee gehouden. Gelukkig met wat passen en meten konden de dozen liggend in de taxi vervoerd worden.
Door de harde wind zijn vanmorgen een flink aantal Europeesche retour vluchten geannuleerd.
Onze vlucht vertrekt op tijd ; 11.15 is de vertrektijd en 23.55 uur Nederlandse tijd hopen we in Singapore aan te komen waar het 6 uur later is dan in Nederland. We vliegen vandaar door naar Chiang Mai waar het in tegenstelling tot in Singapore het 5 uur later is dan in Nederland.
We mogen maar weinig kilo’s bagage meenemen en daarover bestaat nogal wat verwarring: via Awol, de reisorganisatie krijgen we te horen dat de fiets ongeveer 23 kilo mag wegen en dat we daarbij nog 7 kilo ruimbagage mogen voegen en dan nog een fietstas p.p. In het vliegtuig als handbagage mogen meenemen. Op het ticket van Singapore staat echter dan 23 kilo ruimbagage voor onze fiets inclusief de fietstas is berekend en dat we daarbij nog 7 kilo in het vliegtuig moeten meenemen. Extra kilo’s zijn enorm duur; tot 5 kg moet je 220,- bijbetalen.
Het wordt spannend want de fietsen wegen resp. 23 en 27 kilo en daarbij hebben we nog 15 kilo ruimbagage en dan nog twee fietstassen die als handbagage meegaan.
We besluiten vlak voor we gaan slapen toch nog wat te schuiven met de inhoud van de tassen. Al met al weten we daar nog zo een 4 kilo uit te peuteren. Wegen gaat niet meer want onze weegschaal begeeft het! Pfff perfect moment!
Op schiphol aangekomen spoedden we ons eerst naar de bagage incheckbalie. Dan hebben we dat maar gehad. De dozen zijn door Kroone Liefting al een keer opgevouwen en daardoor zakken ze al best wel in. Ar zet de fietsen op de weegband; de eerste is inderdaad 23 kilo; dit is de lichtste. Tot mijn stomme verbazing gaat daarna Ar zijn fiets op de band waarbij we in de doos ook wat gereedschap en schoenen enz hebben gepropt, en weegt deze 22,5 kg......Ar bekend later de fiets iets opgetild te hebben tijdens het wegen!! Dan gaat de tas met de ruimbagage die zet ik iets over de rand van de weegband en zo weegt deze maar 9 kilo!!! Joepie, we zijn ingechecked met zelf nog 5 kg onder het maximaal toegestane aantal! Zucht van opluchting!
We drinken nog even een kop koffie en lezen wat en kunnen dat al richting de gate. We worden met een bus naar het vliegtuig gereden vanaf de gate.
Het is een prachtig groot vliegtuig met veel luxe. Wij hebben stoelen met extra beenruimte en we kunnen een tv schermpje uit onze stoelleuning naar voren toveren.
Er wordt al vrij snel na het opstijgen wijn en koffie geschonken en na 1,5 uur komt de lunch met wederom wijn en koffie enz.
De lunch bestaat uit een grappig allergaartje; een zalmsalade, een broodje met kaas, rijst met groente en een beef-curry daarbij en als dessert een vanille ijsje.
We zijn nu drie uurtjes onderweg; nog ruim 8 te gaan tot Singapore. En dan nog de overstap naar Chiang Mai,; 2,5 uur wachttijd en dan nog 3 uur vliegen.