bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Dag 18 met gids naar watervallen Luang Prabang

Gisteravond hebben we na het eten eerst wat beesten uit de kamer moeten halen! Het gegons met een grote fladderende mot. In de kamer hangen lange papieren lampen en als dat beest daar langs gaat of daarin vliegt maakt het een rottig hard geluid. Niet iets om bij te gaan slapen. De kamer heeft een schuin heel hoog plafond dus het vangen was niet eenvoudig. Na veel gemep van Ar met een handdoek besloot het beest even uit te rusten op de muur en dat is hem fataal geworden. Toen stuitte Ar op een werkelijk hand-grootte spin in de badkamer, waar ook verhoogde plafonds zijn . Ar is op de rugleuning van een stoel geklommen en ik heb de stoel vastgehouden. De spin gevangen in een kleine handdoek en die gauw buiten uitgeschud. Eerst schudde Ar de spin weer juist naar binnen maar uiteindelijk heeft hij ook dat beest weggewerkt.
Omdat het zwembad leeg is en het nog niet zulk warm weer is besluiten we toch maar een tour met een gids te doen. We gaan richting de watervallen bij Luang Prabang waar je ook in kunt zwemmen.
We hebben weer een aardige gids en we rijden richting de stad en omdat we best even hebben moeten wachten op de gids en de taxi is het inmiddels lunchtijd geworden. De gids vraagt of we zin hebben om eerst iets in de stad te gaan eten en dat lijkt ons een prima plan. Hij kent de stad en brengt ons naar een superleuk restaurantje met een tuin. We eten daar heerlijk en hij raadt ons aan vooral ook eens bij Tamarinde te gaan eten. We hebben dat restaurant meteen gereserveerd voor zaterdagavond als wij in Luang Prabang zijn.
Na de lunch gaan we richting de watervallen en onderweg verteld de gids van alles en dingen die wij zeker moeten gaan zien! Leuk om te horen allemaal. Hij wijst ons onderweg op elke rivier en berg en we horen na elke bocht wel de Mekong opgenoemd worden. Hij verteld dat we straks over een brug gaan over de Mekong en dat we na de volgende bocht weer de Mekong in beeld krijgen en dat de Chinezen hier stuwdammen maken in de Mekong en dat we straks een riviertje over steken die, je raadt het al uitmond in de Mekong . We proberen serieus te blijven maar ik heb het lastig met Ar naast me achterin de taxi....
Na lang rijden, veel langer dan we hoopten, komen we bij de watervallen, die gerust richting de Mekong gaan. Het is er werkelijk prachtig. Eromheen is en park aangelegd met een opvang voor beren. Ar gaat zwemmen en ik twijfel. De bodem met de rotsen en de sterke stroom, ik ben bang om onderuit te gaan. Maar het is wel heel gaaf om Ar daar te zien zwemmen. Dan besluit ik het toch ook maar te proberen, want ik zie verderop een klein trapje. Zodra mijn voeten de bodem raken, een en al gladde rots, moet ik van ar gewoon meteen gaan zwemmen. Hij laat me niet langer twijfelen en trekt me het water in want wonderlijk genoeg niet eens echt erg koud is. We zwemmen richting de waterval maar ik kom niet tegen de stroom in. Ar wel en die staat even later onder een kletterende waterval. We zijn blij dat we hier naar toe zijn gegaan want het is echt erg mooi. Het is een hele hoge waterval maar ook heel breed met allemaal overstromende bekkens.
We gaan weer terug en beneden is er een toeristische markt. We kopen daar iets voor Floor en Roos.
Het is een lange rit weer terug naar het hotel en de gids vraagt of we onderweg nog even willen stoppen bij het handwerk atelier . Van Ar hoeft het niet maar ik wil wel even kijken. Zeker omdat we er toch langsrijden.
Er wordt handgeschept papier gemaakt en er zijn vier dames met zijde draden aan het weven. Van smorgens heel vroeg tot ‘s avonds laat Op een enorm ingewikkeld weefgetouw met ragfijne draden en het is een monniken werk. Wat een priegelig fijn werk en er worden patroontjes in verwerkt met allerlei kleuren en hoe je ook je best doet om te snappen hoe dit allemaal werkt, het lukt niet.
Zelfs de gids die hier al jaren komt snapt er niets van. Dit werk wordt van moeder op dochter overgebracht In dit handwerk atelier maken ze ook de stoffen voor de kleding van de koningin. Ze doen ongeveer 1 maand over 1 meter. Achter in de zaak zien we de zijderupsen en de coconnen. Wat is dit ontzettend mooi om te zien allemaal.
Er hangen prachtige zijde sjaals en ik zou er wel echt een paar willen kopen, ik vind ze echt onwijs mooi! maar Ar wil liever gaan en zegt daarbij dat we op de fiets zijn... dat is waar, hoe zeer mij dat ook spijt op dat moment.
We rijden weer verder met de taxi richting ons hotel. Hier achter deze berg stroomt de Mekong zegt de gids en ik kom bijna niet meer bij!
We laten hem nog de foto zien van de salamander in de oliefles met het kraantje die wij eerder hebben gemaakt en vragen hem of hij weet wat dat is. Hij weet dat niet helemaal zeker en laat de foto aan de chauffeur zien.....het blijkt geen olie in de fles te zijn maar pure whiskey van 50% alcohol en de salamander geeft daaraan een bepaalde stof af en na het drinken van twee kleine borreltjes ben je compleet stoned!!!! Je leert hier van alles.
Ar vraagt nog even waar de Mekong nu is...... de hufter!
Wat heb ik het Spaans benauwd met Ar achter in die taxi!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!