bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Tweede dag Chiang Mai

We hebben gisteravond heel bijzonder gegeten. Dit restaurant hadden we uitgezocht via tripadvisor en het was ronduit geweldig!! Eerst met de tuktuk daar naar toe gereden en dat was al erg leuk! Meteen sightseeing! Het is een hele oude stad met een bijzondere muur daaromheen. De muur heeft 4 poorten die vroeger allemaal een bijzondere functie hadden. Het waren poorten met wachttorens. Door de westelijke poort mochten alleen de inwoners van Chiang mai, door de zuidelijke poort de doorreizende mensen, door de noordelijke poort mochten de handelaren en de toeristen en de oostelijke was voor de Koning. ( het zou zomaar kunnen dat ik er een paar door elkaar haal...correctie volgt ooit) binnen de muren is de oude binnenstad en rondom de oude binnenstad is er enorm veel gebouwd de stad is vele vele malen groter geworden en er wonen nu zo een 2,5 miljoen mensen. De tuktuk chauffeur sjeest overal behendig langs en dropt ons voor 200 bath bij het hotel dit is omgerekend 5 euro. Terug zijn we met een “ gewone “ taxi gegaan een mooie luxe auto en daar betaalden we 60 bath voor 1,50. Het eten was zeer bijzonder. Elk bordje en schaaltje wat opgediend werd zag er uit als een schilderijtje! En het was meer dan heerlijk!

We hebben allebei prima geslapen en werden vanmorgen om 8.30 wakker. We zijn gaan ontbijten. Dat was een zeer uitgebreid buffet maar voor ons als Hollanders wel bijzonder; Nasi, noodles, gewokte groenten en alles behoorlijk pittig. Gelukkig ook een paar geroosterde boterhammen en er stond een kok om allerlei eieren te bereiden.

Naast de receptie van het hotel zat een dame die info over de omgeving kon geven en waar je tevens excursies kon boeken. Ze raadde ons twee plaatsen aan waar we makkelijk naar toe konden fietsen. De eerste was een Tempel en de tweede de Royal Garden. We hadden. Zelf de bedoeling om naar het dorp van de longnecks, het volk met de lange nekken waar allemaal ringen om zitten, te gaan fietsen en naar een andere tempel. Zij raadde ons dat af omdat dat wel een hele pittige tocht zou gaan worden. Dat zagen we niet zo zitten op de eerste dag; het is werkelijk smoorheet en klam hier! Ze adviseerde wel om einde van de dag een andere tempel te bezoeken met een gids. Die excursie hadden we geboekt en die duurde van 17.00 uur tot 21.00 uur. Met een bus en niet veel lopen en de trappen bij de tempel konden ook per kabelbaan gedaan worden.

De fietstocht van vandaag was leuk om te doen. De stad heeft heel veel oude rommelige straten en ook af en toe hele luxe buurten. Het tempel complex was bijzonder. Wel redelijk vergane glorie en heel jammer dat er totaal geen uitleg in het engels werd gegeven. We zijn doorgereden naar de Royal Garden maar dat was toch wat verder dan we dachten. Zeker met deze temperatuur. We wilden liever nog even zwemmen bij het hotel voor we aan de excursie zouden beginnen. We besloten terug naar het hotel te fietsen. Het was echt flink warm. En Ar zag er evengoed nog redelijk koel uit, natuurlijk ook wel flink nat van het zweet, maar ik zie er werkelijk uit als een soort oververhitte inductie kookplaat!! De straaltjes lopen van me af! Op de fiets vang je wel wat wind maar dat voelt als een warme föhn. Onderweg hebben we gelunched bij Dad’s Antique, een bijzonder goed en uitgebreid restaurant en heerlijke koffie!! Je kon binnen zitten waar het heerlijk koel was door de airco, maar dat leek ons geen goed idee.

Nadat we gezwommen hadden werden we opgehaald door Phio , de man die de excursie leiddde. Hij had zijn nichtje als chauffeur mee en die reed zeer soepel door het drukke verkeer. Er gingen nog twee goed gevulde Amerikaanse dames mee en zo vertrokken we naar de eerste tempel de Wat Pha lad. We moesten een best lange trap beklimmen..de weg naar de hemel. En wie kwamen we tegen in de hemel??? Jenna!!! Er liep een vrolijk beagletje rond te rennen! Wat een warm welkom in de hemel! De tempel was een onderdeel van de plaats waar monniken leefden. Boeddhisten. Een groot gedeelte lag onder de grond in tunnels. Heel bijzonder. De uitleg van Phio was in een soort Thenglish een combinatie van Thais en Engels. Je moest geconcentreerd luisteren om het te kunnen volgen. We hadden een schitterend mooi uitzicht over Chiang mai. Het was al donker dus de stad was prachtig verlicht en je kon de oude ommuurde binnenstad mooi onderscheidden van de rest. Na deze Tempel gingen we weer in het busje en klommen naar 1685 meter om daar de Wat Prathat Doi Suthep tempel te bezoeken. Dat was een hele bijzondere ervaring! We zijn met de kabelbaan omhoog gegaan. Wat een pracht en een symboliek!! We hebben van alles zeer uitgebreid uitgelegd gekregen. Over het Boeddhisme en alle rituelen. Er hangen heel veel klokken, hele grote 80 in totaal en honderden, misschien wel duizenden kleine klokjes Te veel om aan dit toch al lange verhaal toe te voegen. Het was 20.25 en Phio zei dat we zo een bijzonder moment gingen mee maken. We waren trouwens zo ongeveer de enige bezoekers nog in de tempel; de meesten gaan overdag en dan is het er echt erg druk. Om half negen zou het gaan waaien en dan hoorde je alle klokjes Klingelen. Dat gebeurt alleen op deze berg en elke avond om half negen tot ongeveer 23.00 uur. En opeens hoorden we zachtjes het gerinkel!! Dat werd langzaamaan luider naarmate het meer begon te waaien. Een sprookje!!! Zo bijzonder! Phio de gids was wel erg uitgebreid met vertellen waardoor we helaas de laatste kabelbaan naar beneden mistte. Dat was echt balen want toen moesten we 360 treden naar beneden. Ik heb werkelijk moeten ploeteren met mijn krukken, we hadden geen keus. We hebben daarna op de avondmarkt gauw wat street-food gegeten; een heerlijke gerecht met gebakken vlees groenten en rijst. Niet te heet; not spicy zeggen we iedere keer. En dit eten was echt goed en lekker en zo eet je hier vaan omgerekend 1 euro per persoon!

Het was een bijzondere dag die we goed benut hebben. Morgen beginnen we aan de fietsroute! We hebben de wekker op 6.30 gezet!

Theo en Atie

Goh luitjes, jullie hebben al een hoop ervaring op gedaan. Ziet er gaaf uit.
Wordt vervolgd, Gr Atie en Theo