bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Dag 20 laatste etappe naar Luang Prabang

We ontbijten niet vroeg en er is een tafeltje buiten gedekt.
Je kunt kiezen uit verschillende soorten ontbijt,  allerlei ei gerechten en evt ook pannenkoekjes.  We kiezen de laatste want inmiddels kunnen we ‘s morgens geen gebakken, geklutst,  geroerd of gekookt ei meer zien.
We krijgen eerst heerlijk warm knapperige baguette en daarna komen nog de pannenkoekjes Gister morgen had ik die ook en het waren kleine dunne ronde pannenkoekjes zo groot als een klein schoteltje.
Vanmorgen kreeg ik als eerste mijn pannenkoek en dat was een behoorlijk dik geval ( zeker 1,5 cm dik)  en ter grootte van een flink ontbijtbord. Er is telkens wat verwarring als we iets voor twee personen bestellen: soms komt dat niet goed over en krijgt een van ons bijvoorbeeld koffie en de ander niet. We bedenken dat dit vast voor ons tweeën bedoeld moet zijn.
Ook met z’n tweeën is dit een flinke hap. En dan wordt er nog een geserveerd.....Voor Ar geen probleem: die snijdt gewoon driekwart van het geval eraf en slingert dat over de ballustrade  de tuin in, waar ik net nog geen tien seconden daarvoor de tuinman voorbij zie lopen, die wat werkzaamheden ging door bij de oever van de rivier.....dat liep net goed af!! Voor het zelfde geld had die arme man een dikke warme flap tegen zijn hoofd aan geslingerd gekregen!!  Het opdienen van gerechten gaat hier trouwens altijd in een vreemde volgorde. Voorgerechten tegelijk met hoofdgerecht en allemaal in een behoorlijk tempo, maar het kan ook zo zijn dat de een al lang klaar is met eten en dat dan pas het gerecht van de ander volgt.  Eten met mes en vork is er niet bij.  Je krijgt stokjes, wat ook best prima is en schoon..., of je krijgt een lepel en een vork maar nooit een mes.
We beginnen aan het laatste stuk van de fietstocht en dat is een onverhard mountainbike pad.  Diepe kuilen, sommige met rood bruine kleiachtige modder en flinke  keien op de weg en erg steile klimmen en dalen, maar een prachtig uitzichten!!Hoge rotswanden, jungle, bomen er lianen, en uitzicht over de rivier; geweldig mooi!
Dit mountainbikepad is ongeveer 15 kilometer lang en is heel erg zwaar om met bagage te fietsen, maar super mooi om te doen.

Onderweg komen we langs een olifanten- reservaat waar olifanten worden opgevangen en verzorgd.  We zien wat toeristen op de olifanten zitten.  Dat blijft toch een raar gezicht en van ons hoeft dat in elk geval zeker niet!!

Na ongeveer 15 kilometer komen we op de meer begaanbare hoofdweg .Er zijn erg veel Chinezen die hier niet alleen stuwdammen enz bouwen maar ook grote hotels en andere zaken.  Er is zelfs een grote Chinese markt. De mensen in Laos zijn niet allemaal even enthousiast over de komst van de Chinezen.  Het is een heel ander volk met een heel andere cultuur.  Ze hebben hier de Chinezen wel nodig om de infrastructuur te verbeteren en de dammen te bouwen en dat brengt ook veel werkgelegenheid.  Maar je ziet hier de chinezen echt oprukken en de boel een beetje overnemen.  Er worden enorme grote Chinese resorts gebouwd en veel ander Chinese bedrijven vestigen zich hier.

Je hebt hier verschillende markten, niet alleen de Chinese maar ook de markt voor de lokale bewoners , de nacht-markt, die elke avond in de hoofdstraat. Is  en de handwerk markt.   We fietsen door tot het centrum van Luang en  dan  moeten we het hotel nog zoeken.  We gaan eerst even koffie drinken en je merkt hier de Franse invloeden goed. Allerlei gezellige restaurants en leuke koffie tentjes en we vinden een koffiezaak die tevens home-made ijs heeft, wat zeer welkom is op het warmste tijdstip van de dag en na 45 pittige kilometers. Het hotel blijkt aan de andere kant van de stad te zijn en we besluiten om niet midden door de hobbelige drukke kleine straten te gaan fietsen maar over de grotere wegen. Het is even zoeken maar dan vinden we het hotel wat de reisorganisatie geregeld heeft in een klein zijstraatje van de hoofdweg.  Een prima hotel waar Jan en Willemien. ( die van de fietsdozen) een gezellig briefje voor ons hebben achtergelaten. Er staan keurig twee fietsdozen in de schuur . Een grote en een kleinere. Misschien kijken we nog even of we voor de kleinere doos toch nog een grotere kunnen bemachtigen: we moeten anders wel veel van de fiets demonteren. Ik heb hierover vanuit Nederland al wat mail contact gehad met Tom van een fietswinkel hier in de buurt die ook fietstochten hier organiseert.

We lopen begin van de avond nog even een rondje over de markt.  Je ziet er bijzondere dingen: een grote kraam met vlees wat daar gewoon in de warmte ligt met zwermen vliegen erop.  Ook grote vissen die ter plekke schoongemaakt worden en allerlei kramen met grote schalen met kleurige kruiden, groenten en specerijen: een prachtig gezicht.  Maar we zie ook dode vogeltjes die voor de consumptie zijn!  Er wordt veel eten gemaakt op de markt en wederom vragen wij ons af hoe het toch mogelijk is dat al die kraampjes kunnen bestaan naast elkaar.

‘s Avonds eten we bij Tamarind wat ons door de gids werd aangeraden.  Zij hebben een proeverij-menu . Een leuke manier om allerlei typisch Laotiaanse gerechten te proeven. Het was heerlijke maar we zijn meer fan van de Thaise keuken.

Morgen gaan we de boel weer inpakken en maandagochtend worden we opgehaald om naar het vliegveld in Luang Prabang te gaan om vandaar met een tussenlanding via  Ventiane naar Singapore te vliegen.  Daar hebben we een lange tussenstop van 6 uur en als alles volgens plan verloopt landen we dinsdagochtend om 7.15  uur in Amsterdam . Dan kunnen we terugkijken op een zeer bijzondere en geslaagde lustrum -reis.  We hebben zoveel gezien en ervaren van Thailand en Laos;  de prachtige natuur,  de Tempels, het boeddhisme  en we hebben gezien hoe de mensen hier wonen, leven en  werken en zijn daar echt van onder de indruk.  Het was een totaal andere reis dan onze Europese  reizen. De enorme vochtige hitte zorgde ervoor dat we vroeg op moesten en rond een uur of twee zeker een hotel moesten zoeken. We hebben liters en liters zweet hier achtergelaten: het fietsen hier vergt meer van je dan fietsen in Europa. We hebben ook meer tijd genomen om wat dingen te kunnen gaan zien en ook om gewoon lekker aan de rand van een zwembad te luieren. Al met al een prima mix, en een bijzondere mooie ervaring!

Jos de Groot

Bij het lezen van jullie reisverslagen zie je de levensomstandigheden van de lokale bevolking voor je. Ook de beschrijving van het prachtige landschap proberen we ons in te beelden, maar door jullie verhalen zijn we nieuwsgierig geworden naar jullie fotoserie. Dank voor de reisinfo, wij doen een volgende fietsroute toch maar West-Europa :-). Fijn dat jullie goed aangekomen zijn op de laatste bestemming en veilige reis naar huis.

Jose Bakker

Het uploaden van de foto’s gaat helaas vaak zeer moeizaam!!