bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Zesde dag : tour met gids naar de grot .

We stonden vanmorgen op en het was meteen al warm en benauwd en terwijl we op de veranda zaten te ontbijten...een boterham met kaas!!!, begon het te onweren en te regenen! We gaan vandaag een tour met een gids doen. De mevrouw van het guesthouse heeft wat hoogtepunten uit de omgeving doorgegeven aan de gids en we gaan om 8 uur met hem op pad. We starten bij de Blauwe Tempel. Dit is een hele mooie tempel met een prachtig interieur en zels het plafond is helemaal beschilderd. Er zijn heel veel bloemen en verder is alles, maar dan ook alles is blauw! Naast de tempel zijnwat marktkraampjes en we kopen daar een kleinigheidje voor Floor en Roos.

Daarna gaan we naar de Black House de Baan Dam , een museum die door een kunstenaar Thawan Duchanee, de meeste beroemde kunstenaar van Thailand,is gecreeerd als tegenhanger van de beroemde Witte tempel in Chiang Rai. Het is een volledig zwart tempel complex en ook alle kunst is van donker houtsnijwerk en andere “ zwarte kunst” ook veel botten en skeletten. Het is een bijzonder geheel. Er zijn wat kraampjes met allerlei koopwaar en ik wordt gespot door een mevrouw. Ze spreekt me aan en wil met mij op de foto. Ook nog een foto met Arjan erbij. Dan MOET ik echt met haar mee; er is een bijzondere man uit Bangkok die hier medical teaching geeft. Ik heb volgens haar echt enorm veel geluk dat hij hier is!! Eerst weiger ik en zeg dat ik zo weer weg ga en dat de gids wacht. Maar daar heeft ze geen boodschap aan. Ik mocht echt van geluk spreken dat ze mij mee wilde nemen... Dus ik ben mee gelopen en zie daar een man die een mevrouw een soort behandeling geeft, het lijkt op een soort Thaise massage. De dame die mij mee heeft genomen spreekt de man aan en wijst hem op mij. Hij komt naar me toe en zegt dat ik moet gaan liggen. Ik stribbel wat tegen maar er is geen ontkomen aan. Gentle Gentle: zachtjes zachtjes doen waarschuw ik de man. Dat beloofd hij . Hij vraagt iemand om iets te halen. Die komt met houten blokjes en een hamer... dit kan niet goed gaan..ik vraag of dit wel goed komt. Hij belooft nog steeds van wel. Dan begint hij als een soort beeldhouwer op de spieren van mijn benen te tikken. Niet hard, hoewel dat wel zo klinkt, en het voelt heel ontspannen. Hij moet na de behandeling rennen wat hij moet verderop les geven: weer een hele bijzondere ervaring. De gids heeft geduldig gewacht en we rijden vervolgens naar het dorp van de Long Necks; het volk met de ringen om de nek. Het is heel interessant om te zien hoe ze daar leven er er wordt prachtige kleden en sjaals gemaakt: zeer fijn weefwerk !!! De ringen om de nekken van de vrouwen ziet er bizar uit. Sommige vrouwen zijn van een andere stam en hebben ringen om hun benen vlak onder de knie. Het ziet er vreselijk misvormd uit Daarna volgt een bezoek aan een moderne theeplantage .. We krijgen daar uitleg en proeven er natuurlijk fr diverse theesoorten die ze daar verbouwen. Vervolgens rijden we naar de beroemde grot waar de jongens in vast hebben gezeten. De gids verteld ons een bijzonder verhaal. We kijken, als we naar de grot rijden, naar een berg die lijkt op een liggende vrouw die zwanger is. De legende van de berg is dat deze vrouw, een prinses uit Myanmar , een geheime liefde had. Deze liefde werd niet toegestaan door haar vader en toen haar vader later ontdekte dat zij zwanger was van deze geheime liefde heeft hij deze man laten vermoorden. De vrouw was zo verdrietig dat zij in de grot onderaan de berg zelfmoord heeft gepleegd. Haar geest waart sindsdien op de berg.. De jongens waren al veel vaker in de grot geweest en altijd zonder problemen. Dit keer zouden ze daar wat baldadig zijn geweest en wat rotzooi hebben geschopt. Dat is niet respectvol voor de berg en zodoende heeft de geest van de prinses ervoor gezorgd dat de grot vol water liep..... De Thaise overheid houdt dit verhaal zoveel mogelijk uit de publiciteit omdat dit het verhaal van de jongens niet ten goede komt. Het zijn indrukwekkende grotten en de grot van de jongens is afgesloten. Daarnaast wordt een soort expositie ruimte gebouwd. Er is sinds deze gebeurtenis een enorme toename van toeristen naar dit gebied..De moeders van de jongens zitten met een kraampje verderop om daar wat te kunnen verkopen zoals bv T shirts met de namen van de jongens erop en foto;s enz. Bizar.

Na dit bezoek gaan we een berg op, waar op 1650 mtr, de hoogste koffieplantage op aande blijkt te zijn. Het is een hele rit daarnaar toe met haarspeldbochten en hele steile klimmen. Het uitzicht is wonderschoon; we kijken over de eerste bergen en een dorpje van Myanmar heen. Een enorm wijds uitzicht over de bergen! We drinken uiteraard koffie op de berg en eten daar wat.

Dan volgt de hele rit weer terug. Al met al weer een hele mooie dag. Na de boot tocht naar Chiang Rai en deze tour met de gids , die beide prachtig waren maar best wel lang duurden, zieik er naar uit om morgen weer lekker op de fiets te stappen. Hoe het weer zal worden is spannend: Ar leest net dat er heel erg veel regen komt de komende dagen.. we zullen het zien.

Reacties

Reacties

Atie

Hoe heb je de behandeling ervaren? Was het wel lekker?

Jose Bakker

Ja Atie, dat voelde best goed. Het was ontspannend voor de spieren. Maar get getik met de hamer klonk wel raar. Ar vroeg ook telkens of het wel goed ging en waarschuwde dat ze voorzichtig moesten zijn! Echt bijzonder

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!