bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

De vijfde dag: de bootreis naar Chiang Rai

We hebben vanmorgen om 8 uur bij de receptie van het hotel de boottrip naar Chiang Rai besproken. De Public Boat. 1600 bath en wanneer er meer mensen meegaan zakt de prijs. We lezen eerst nog even wat in de tuin en dan fietsen we naar Tha Ton.
We slaan bij de 7/23 nog even wat drinken en eten in en dan komt de boot. Het is een zogenaamde longboat met een dakje erop. Een lange metalen grote kano waar de fietsen de tassen de bootsman nog een Franse jongen en dan wij er nog bij in stappen. Het is een lange smalle boot die vrij diep in het water ligt. De stuurman is werkelijk een kunstenaar hoe die ons door de stroomversnellingen hen vaart. Hij mindert dan eerst de snelheid. Legt de boot recht op de golfjes en geeft gas. Het gaat maar een keer een beetje mis en Ar vangt een aardige plens!! Zijn shirt is kletsnat. Gelukkig is het goed warm dus hij trekt zijn shirt uit en ik heb het ongeveer een half uur in de wind gehouden en toen was het al weer redelijk droog. De Fransman zit achter ons en zegt zo goed als niets. Ook door het lawaai wat de motor maakt kun je elkaar bijna niet verstaan..Vandaag is mijn moeder jarig en ik bel haar even vanuit de boot en wonder boven wonder kunnen we elkaar goed verstaan!!
Ik vergis me wel een uur bedenken we later. Ik had het plan om om 9 uur te bellen maar dit werd 8 uur Nederlandse tijd. Gelukkig is moeder al wakker!!
Het is een onbeschrijflijk mooie boottocht over de Mae Kok rivier. We gaan langs prachtige bergen en langs een dorp met olifanten, we zien buffels en bizons in het water en we zie diverse tempels boven op de bergen en komen langs hutten dorpjes met nog oude inheemse bewoners. Er wordt hier en daar vanaf de kant gezellig gezwaaid. Een belevenis die we niet hadden willen missen!!
We komen in Chiang Rai aan en fietsen naar ons overnachtingsadres. Homestay Chiang Rai. Het blijkt van een Brabander te zijn met zijn Thaise vrouw die hier al dertien jaar wonen. Ze hebben hier werkelijk een klein paradijsje gemaakt. Alles ziet er perfect uit en er is een heerlijk zwembadje. We worden enthousiast begroet en er zit aan tafel zowaar nog een Nederlands stel! Dit blijkt een journaliste van het AD die samen met haar cameraman een vervolg documentaire maakt over hoe het de jongens die in de grot vastzaten nu vergaat. Die weten niet wat hun gebeurd nu. Ze worden overal ter wereld uitgenodigd o.a. naar een wedstrijd van Manchester United. en verder wil de schrijfster van dit verhaal,Eefje Oomen, niet veel kwijt, We moeten het als het goed is over twee weken lezen in het AD. Ze raadt ons wel aan, als we dat willen, daar te gaan kijken. Ze zijn nu al bij die grot bezig om daar een toeristische boel van te maken maar het is nu nog redelijk authentiek en ook zijn er verschillende grotten in de buurt nu nog open. De grot waar het heeft plaatsgevonden is afgesloten. Ze is benieuwd naar onze fietstocht en we vertellen wat we gedaan hebben en nog gaan doen. Zij vliegen vanavond weer terug. Dan komen er twee jongens aan die ook hier logeren. Dat zijn twee Belgen. Het is gezellig om zoveel Nederlands te kunnen praten!! De jongens raden aan om hier bij het gasthuis te gaan eten!! Zij zijn hier al een aantal dagen en vonden het eten, vooral de red curry een super aanrader, dus dat hebben we gedaan en inderdaad was dat heerlijk! En gezellig! We hebben gezellig met zijn allen bij de Brabander gezeten en over van alles en nog wat gekletst We hebben van de eigenaar en zijn vrouw voor de gezelligheid en gratis upgrade gekregen en zitten in een super de luxe kamer!! Door de verhalen over de grot en over de omgeving hebben we besloten morgen een dagje hier te blijven en met een taxi een route naar de grot te maken want op de weg daar naar toe schijnen hele bijzonder dingen te zijn die de moeite van een bezoek waard zijn. Waaronder bijvoorbeeld bezoek aan een theeplantage en een bezoek aan het beroemdste koffie tentje ter wereld.....daar moet ik gewoon heen!! Ook het blackhouse museum schijnt zeer de moeite waard te zijn. Kortom we laten ons overal naar toe brengen morgen er wordt ons heel veel moois beloofd. Het is gewoon vreemd om niet de tassen voor morgen te hoeven inpakken. We kunnen lekker de boel laten voor wat het is. .

Atie

Dat is ook wel eens lekker, het klinkt super avontuurlijk, stoer dat jullie dit doen.! Leuk om te lezen hoor

Ria

Wat weer een gezellig verhaaltje voor het slapen gaan !! Hartelijk Gefeliciteerd met je moeder. Moeder Gre nog vele jaren toegewenst.
Ik las loveboat haha i.p.v. longboat met een dakje.
Groeten uit Noordwijk ( weekendje weg op de fiets) heerlijk op terras kunnen zitten aan het strand in Noordwijk.

Theo

Wat een mooi verhaal weer , wat een mooie reis. Heerlijk om te lezen.