bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Vierde fietsdag Tha Ton

Het eten van gisteravond was weer geweldig!!
We kregen eerst een gefrituurd mandje met daarin een mengsel van kip, groente en cashewnoten in een zoetzure saus en daarna geroosterde eendeborst.
Vanmorgen werden we naar een aparte bungalow verwezen voor het ontbijt; dit was prima maar niet bijzonder Geroosterde broodjes met wat jam een klein bakje yoghurt en koffie. We wilde net naar de fiets gaan en toen kregen we allebei een enorm bord met roerei, worstjes en spek.  Het stond ons  allebei tegen.  Ik heb een paar hapjes genomen maar het is zo lastig om dit te laten staan. Het wordt zo vriendelijk met veel liefde, buiginkjes enz gebracht... daarna bracht de aardige jongen ons ook nog een groot bord met schoongemaakt fruit. We hebben van de lege yoghurtbekertjes gebruik gemaakt om daar stikkend van de lach wat van het roerei in te proppen. Een ware mister Bean aktie.  Die bakjes hebben we in de prullenbak gedaan zodat het leek of we er best wat van gegeten hadden. We hebben ze enorm bedankt voor alle goede zorgen en zijn rod 8 uur op pad gegaan.  De route is echt bijzonder mooi! Kleine weggetjes door kleine dorpjes.  En iedereen die we tegenkomen zwaait enthousiast.  Zelf de mensen op de rijstvelden stoppen met plukken en komen vragen waar we vandaan komen.  Ook vanuit de auto’s wordt er gezwaaid en getoeterd.  Het is wel heel erg vriendelijk en gezellig!!  Met recht het land van de glimlach!Om zo door de dorpjes te fietsen krijg je wel een aardig beeld van hoe het hier allemaal leeft;  de huizen stellen werkelijk niets voor.  Er zijn onnoemelijk veel winkeltjes, markten , kraampjes en eetkraampjes.  het is niet  te geloven dat die naast elkaar kunnen bestaan!  In en om huis is het een gigantische rommel   En dan zie je tussendoor heel veel prachtige tempels.  Zeer verzorgd en kleurrijk.  Een bizar contrast.  Ik moet enorm plassen en we staan voor een winkeltje met wat kleding. Ik koop voor de grap een bloese-jurkje en vraag of ik even naar het toilet mag.  Stom verbaasd ben ik als ik haar woning met blinkende glimmende tegels  binnenkom! Geen stofje geen vuiltje alles blinkend schoon.. overal zijn de toiletten trouwens prima!  Ook al is de locatie nog zo krakkemikkig , het toilet is schoon en allemaal hebben ze een slang met douche kop ernaast hangen. Grote bakken water met emmertjes ernaast om de boel schoon te spoelen.  Ik ben nog geen vies toilet tegen gekomen.  Voor alleen plassen is er vaak een hurk toilet: dat is minder ... We eten onderweg weer een noodle soup.  Dat is een goed gerecht voor onderweg, lekker zout en voedzaam. Dat smaakte weer heerlijk en was een beetje aan de pittige kant.  Ik krijg een uur daarna weer uitslag op mijn benen en armen.  Ik heb dit nu drie keer na het eten van noodle soup gehad.  Mijn huid is opgezwollen en warm/rood maar gelukkig jeukt het niet!  Maar voorlopig maar geen noodle soup voor mij, helaas!!
We rijden door naar Ban Thon waar we morgen de boot zullen nemen naar Chiang Rai. De route van vandaag is redelijk vlak en loopt over het geheel iets af dus we maken aardig wat kilometers.  Ook de temperatuur lijkt iets gunstiger en het is vanaf een uur of twaalf bewolkt! Voor hier  perfect fietsweer.  Na 75 kilometer en om 14.00 zijn we bij ons overnachtingsadres wat een heerlijk paradijsje is met zwembad.  En ook onze was wordt weer gedaan! Vakantie!!  Lekker lui lezen bij het zwembad en genieten van de mooie tuin met bloemen en vogels en hele grote vlinders!
We hopen morgen met de public boot mee te kunnen varen. Die gaat om 12.30. Dus we kunnen morgen uitslapen!! De man van het hotel hier zal voor ons informeren of we meekunnen. De boot vertrekt alleen als er meer dan vier passagiers zijn.  De tocht duurt vier uur.  Indien die boot niet gaat kunnen we met een wat duurdere privé boot. We varen dan naar Chiang Rai, inmiddels wereld beroemd door e jongens die daar vast zaten in de grot!