bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Derde fietsdag. Chai Prakan

Onderwerp: Derde fietsdag naar Chai Prakkan

Ik stond vanmorgen gelukkig weer kip-lekker op.
We hebben besloten om, gezien de zwaarte van gister, de route wat aan te passen. We gaan het eerste stuk over de grote weg. En dat is een prima weg zonder al te veel verkeer. De eerste paar uur van de dag is het bewolkt evengoed flink warm maar goed te doen
We rijden deze verkorte route omdat het niet aantrekkelijk is om bij Chiang Dao Hill te overnachten. Het boekje gaf al aan dat dit een zeer brak hotel was en ze twijfelde of het nog zou bestaan. Aangeraden werd in een eigen lakenzak te slapen. Ik heb nog even de recensies gelezen en die zijn gruwelijk. Kakkerlakken, vieze kamers smerig sanitair... kortom dit willen we vermijden en de enige optie is dan ruim 20 km door te fietsen met een behoorlijk lange klim. Als we het beruchte “ hotel” passeren blijkt het inderdaad een puinhoop. Kapotte ramen en deuren en het ziet er verlaten en onbewoonbaar uit! Goed dat we gewaarschuwd zijn. En dan blijkt daarna inderdaad de klim heel erg lang en zwaar. Niet zo zeer wat stijging betreft maar wel de lengte totaal 7 km.
Daarna dalen we 13 km af. Tijdens de daling besluiten we om even iets te drinken. We komen bij een My-Coffee en daar ontmoetten we een paar fietsers uit de USA. We worden hartelijk verwelkomd door ze! Ook zij komen uit Chiang Mai en reizen door naar Laos. Zij doen echter alleen de snelwegen, de verkorte route.
Het is het eerste stel fietsers met bepakking die wij tegenkomen en dat blijkt voor hun ook zo te zijn. We worden op de selfie-film gezet door ze met de opmerking “ and heer are our one and only bikingfriends we met, coming from Holland” Zij hebben hier fietsen gekocht die 1/4 kosten van wat ze in de USA zouden kosten. Deze verkopen ze weer of nemen ze in het vliegtuig mee terug.
Zij overnachten in hostels waar je regelmatig op een slaapzalen slaapt met gedeelde douche enz. Gezien de prijzen die ze hier vragen voor een overnachting zouden wij daar niet voor kiezen.
We gaan weer verder, we fietsen een stuk met elkaar en vervolgens gaan zij linksaf en wij rechtdoor.
Dan komen er wat donkere wolken aan. We besluiten om de regenschoenen aan te doen met de rubber manchetten daarboven. Verdere regenkleding is absoluut niet nodig. We stoppen bij een kraampje langs de kant van de weg omdat het ineens begint te plenzen. De eerste regen voor ons in Thailand. We worden weer hartelijk verwelkomd!! Ze bekijken de fietsen uitgebreid. Er worden daar, zoals bij zoveel kraampjes, allerlei gerechtjes gemaakt. En alles wat gekookt of gefrituurd is kun je veilig eten.. Ze komen ook vaak, heel lief en met veel buiginkjes, meteen met een paar glazen water aan met ijsblokjes maar dat moet je niet drinken. Dat gooien we telkens stiekem leeg. We eten daar een noodle-soup met wat onbestemde witte vlezige balletjes er in en wat gebakken banaan. Het smaakt prima. Er is daar ook een schattig klein meisje van ongeveer 5 jaar en ze vertelden trots dat die ook al kon fietsen! Wij hebben het filmpje van Floor laten zien die naast opa fietste in de duinen in Heemskerk en het filmpje van Roos die sinds vorige week zonder zij-wielen kan fietsen.
Ik heb wat kleine blikjes met kleurpotloodjes mee met een puntenslijper. Ik geef het meisje er een. Zeer verguld en verlegen gaat ze er weer mee zitten. Dan begint de zon weer te schijnen en is het meteen weer flink warm. We stappen weer op de fiets en rijden nog een klein stukje en gaan dan op zoek naar een overnachtingsplek. We zien aan de overkant van de weg weer de Amerikanen zitten die de route waarschijnlijk toch gewijzigd hebben We hadden een fraaie overnachting op het oog met een zwembad. Toen we daar aankwamen bleek het zwembad niet te kunnen worden gebruikt. We mochten de kamer wel voor de helft van de prijs hebben inclusief ontbijt. Het is weer voor een spotprijs; een prachtig schone mooie kamer op een mooi resort met een hele mooie tuin eromheen. In die tuin staan weer allemaal kleine huisjes waar je kunt overnachten. Ik heb de was gedaan en Ar heeft de fietsen weer schoongemaakt en geolied. De route voor morgen ziet er niet zo zwaar uit. Wel wat heuvels maar goed te doen denken wij. We hopen morgen in de buurt van Tha Ton te komen want de dag daarna vertrekt daar om 12.30 een boot waar we hopelijk mee kunnen varen. Soms is de rivier niet diep genoeg en moet je er af en toe uit en stukje lopen... het wordt weer spannend, hoewel we niet vrezen zo aan het einde van het regen seizoen, dat er te kort water zal staan in de rivier. We komen dan uiteindelijk uit in de buurt van Chiang Rai.

Jorien

Zo super leuk om jullie verhalen te lezen!
Ahhh wat ben je ook lief dat je dat hebt meegenomen voor de kindertjes daar!
Hele dikke kus..
Succes weer morgen. En doe voorzichtig samen!

Arjan

Het zijn alweer heel wat avonturen voor de eerste paar dagen! Af en toe de route aanpassen om wat te genieten is ook geen straf.
Succes de aankomende dagen!

sander

he,

mooie verhalen weer! klinkt fantastisch en WARM. jouw bril zit op je hoofd hè Arjan...;-)