bakkertjesopdefiets5.reismee.nl

Eerste fietsdag naar Ban Cho Lae

We stonden vandaag vroeg op om zodoende zoveel mogelijk in de ochtend te fietsen.
Eerst moesten we de stad uit komen. De beschrijving van de route samen met de navigatie werkt erg goed.
De beschrijving wordt op de kilometer nauwkeurig aangegeven maar ik merk dat mijn kilometerteller niet helemaal synchroon loopt met de beschrijving en dat is wat lastig. Vanavond maar even goed puzzelen of deze goed staat met onze banden maat. We hadden bij de fietsen maker gevraagd of hij alle batterijen wilde vervangen en de km tellers goed wilde afstellen. Het scheelt niet heel erg veel maar over de hele dag van ong 57 km scheelt het 3 km.
Maar de beschrijving loopt dan niet meer gelijk en dat is lastig.
We vertrokken vroeg uit Chiang Mai waar het al een drukke bedoening was met markten en allerlei straat eet-kraampjes, de een na de ander. Het is niet te geloven dat die allemaal naast elkaar kunnen bestaan.
We rijden langs verschillende tempels die allemaal even mooi zijn. Chiang Mai is een grote stad met heel veel bijzondere markten, enorm veel tempels en dat wordt afgewisseld met oude rommelige woningen. Na Chiang Mai rijden we langs de rijstvelden en de koffie en thee plantages. Het is inmiddels al behoorlijk warm en de straaltjes zweet lopen al van me af. De mensen op het land zijn hard aan het werk. Met puntige rieten hoeden op en van top tot teen gekleed staan ze gebogen in de volle zon te werken. Allemaal handwerk; er komt geen machine aan te pas.
We drinken wat bij een kraampje langs de weg en omdat we enorm zweten zitten we om 10.30 smorgens al aan de pittige noodle soep. Ar vindt dat wat minder maar ik vindt het een prima gerechtje! De Thai eet dit zelfs als ontbijt. Rond een uur of 12 krijgen we de eerste klim voor onze kiezen. Nog geen grote klim maar in deze hitte is alles driedubbel zwaar.
Ar vindt dat we geen schouderklopje verdienen om deze klim op het heetst van de dag te plannen. Het is gruwelijk warm. Zo warm dat je bijna blij bent dat je in de schaduw van de electriciteiskabels kunt fietsen: die hangen hier als bossen spaghetti langs de wegen. We drinken liters en liters water.
We stoppen na de klim bij een klein restaurantje. Ze hebben er echt goede koffie en cappuccino. Het zijn bijzonder vriendelijke mensen en ze willen graag een foto van ons maken. En wij nemen een foto van oma die chilipepers zit te pellen. Ze is 85 maar ziet er uit als 185. Ze begint meteen gezellig in het Thais te praten en lacht naar ons met alleen nog twee hoektanden! De dochter blijkt een zus te hebben die in Den Haag woont. We rijden daarna nog een kilometer of 6 en zijn dan bij het overnachtingsadres. Het is dan half twee.
Het is een soort jungle achtig parkje met een stuk of 10 kleine vakantie huisjes en in het midden een zwembad. Het ziet er prachtig uit. De mevrouw , Naen, wil onze was wel doen en gaat vanavond voor ons koken. We mochten kiezen Zwitsers gerecht of Thais. Ar heeft voor de wienerschnitzel met patat gekozen en ik voor de Beef met champignons. De man van Naen is een Zwitser die als hobby tuinieren heeft en dat is te zien!! We gaan verder lekker zwemmen en lui doen!. We hebben een klein huisje tot onze beschikking met een balkon. Het uitzicht is erg mooi, we kijken uit op een riviertje en savonds horen we enorm veel krekels. Het is hier binnen een half uur helemaal donker.

Heleen

Heel anders dan julie vorige tochten! Maar wederom erg leuk om jullie zo te kunnen volgen! XXX

Jos de Groot

Jullie zullen wel vaker aan de twee Thai moeten terugdenken die je uitlachte dat je dit voor de lol doet.
Persoonlijk begrijp ik jullie wel want het moet prachtig zijn om je route te vinden in zo een prachtige omgeving.
Succes en geniet.